Yoga och vattenexperiment på Trädet!

1 mars 2013

 

 

Hej! 

Den här veckan började vi med att bekanta oss med våra fiskar som har flyttat in till oss på Trädet. Barnen var överens om att vi måste få fiskarna att trivas hos oss. Vi har därför gemensamt kommit fram till trivselregler för att fiskarna ska få det så bra som möjligt hos oss, läs gärna reglerna på skylten vid akvariet. Våra fiskar måste ju såklart ha namn och barnen kom med många förslag som vi skrev ner. De fick sedan lägga vars en röst på ett namn. Fiskarnas blev Maximus, Rosetta och Bella.

 

Våra morgnar börjar vi numera med en stunds yoga (undantag måndagar, då vi har planering). Detta gör vi för att hitta lugn och avkoppling som vi tar vidare med oss till vårt arbetspass. Barnen är indelade i fyra åldersintegrerade grupper. Vi har valt att arbeta i små grupper för att kunna ge varje barn tid och uppmärksamhet. Under yogapasset arbetar vi till stor del också med empati och kommer att lägga fokus på olika delar i empatiarbetet under våren. Denna vecka har vi börjat att prata om kommunikation som är ett av våra viktiga värdeord. Vi pratade om vad betyder ordet? Hur gör vi när vi kommunicerar? Hur ska vi kommunicera för att kompisarna ska må bra? Barnen har fått prova olika tonläge att kommunicera med varandra på. Barnen var överens om att det inte kändes bra i kroppen när vi skrek eller pratade väldigt högt. Att viska var lite jobbigt och det var svårt att höra varandra. De kom fram till att prata lagom högt kändes bäst för kroppen.

 

Efter vår yogastund får barnen välja vilket rum de vill vara i genom att dra en lapp, lapparna har färger som symboliserar våra olika rum. Barnen väljer på så sätt rum utifrån sig själva och vad de vill arbeta med och inte utifrån var kompisen är.

 

Under veckan har barnen fått börja med att duka sina lunch. De blir väldigt uppmärksamma på vad vi behöver ha tillgång till på bordet, såsom vatten, uppläggningbestick, smör osv. Det blir en bra stund att kommunicera med varandra på, vad är glömt? vem har dukat vad?

 

Denna veckan har vi startat upp vårterminens språkarbete enligt Bornholmsmodellen. Vi har under torsdagen skrivit våra namn lodrätt och sedan fyllt på med ord som börjar på de bokstäver som namnet innehåller. Barnen fick fundera ut saker som handlade om dem själva och om kompisarna.

 

Några barn har experimenterat med vatten och gjort egen isglass. De diskuterade tillsammans fram vad de behövde och hur de skulle gå tillväga. Det blev isglassar med ingredienserna vatten, päron och gul och röd karamellfärg som blandades för att sedan frysas ned i personalrummet frys. Dagen efter var det dags för provsmakning!

 

Även i trädgården har barnen experimenterat med vatten. På morgonen har det varit fruset och halt och på eftermiddagen har det töat. Barnen har blandat is, vatten och lera och observerat hur isen smälter i hinkarna med vatten.

 

Onsdagen bjöd på sol och lite värme, vi passade på att njuta och åt vårt mellan på trädäcket!

 

 

Nästa vecka på onsdagen den 6 mars sätter naturdagarna igång för 07:orna grupp 1, (mer info om vårterminens tema och i vilken grupp man tillhör finns på tavlan i hallen). Vi åker till Trollskogen, samling 09.00. Barnen ska ha kläder efter väder och lunchmatsäck med sig.ona

 

Trevlig helg önskar vi på Trädet!

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *