Trädet – en solig dag i Falsterbo

31 maj 2013

Hej alla föräldrar!

Tack för all hjälp med att få vår trädgård att blomstra med många spännande växter. Barnen väntar på att kunna skörda alla frukter och bär. Vi har under veckan tillsammans med barnen planterat smultronplantor mellan pilarna i pilkojan närmast trädäcket. Vindruvsplantorna har även kommit i jorden i vårt trädgårdsland.

Den här veckan har våra barn födda 2008 haft leksaksdag. Vi fick ta del av många leksaker. Det märks att barnen blir allt mer bekväma med att berätta för varandra och ställa frågor. Nästa vecka är barnen födda 2009 välkomna att ta med sig en leksak att visa upp under tisdagens samling.

I veckan har barnen tillsammans skrivit en sommardikt. Raderna kommer från barnens tidigare erfarenheter av sommaren. Vi får hoppas att de även detta år får många nya upplevelser.

Man kan bada

Och man kan flyga drake

Gå till stranden och bada

Jag tycker det är kul att gå på bron

Vara barfota utan strumpor och skor

Och vara nakenfis med rumpan bar

Vara ute och äta mat

Och så kan man fiska

I torsdags samlades vi alla tidigt och förväntansfulla inför den gemensamma avslutningen av naturdagarna i Falsterbo. Ryggsäckarna var tunga av matsäck och extrakläder men stämningen var god när vi ställde upp oss på led innanför grinden med våra nya rosa reflexvästar. Vår hyrda buss var dock sen och vi fick vänta länge. Då passade vi på att äta en bit frukt innan den stora dubbeldäckade bussen rullade in på parkeringen. Det blev en spännande bussresa då vi kunde sitta högt upp och se långt längst de skånska slätterna. Framme i Falsterbo sken solen starkt och barnen längtade efter sin matsäck. Vi gick längst med golfbanan och kom ner till stranden där vi kunde sitta tillsammans och äta. Efter pausen gick den första gruppen in till fågelstationen och Helena som guidade oss. Den andra gruppen lekte i sanddynorna, härligt! Helena visade oss hur man fångar fåglar för att ringmärka dem, vad de äter och hur de äter. Vi fick se (och även känna på, om man nu vågade det) de “smarriga” insektslarverna och se torra kräkbollar från fåglarna. Där kunde man se ben, tänder och fjädrar – spännande! Vi fick se när fåglarna mättas, ringmärktes och vägdes. Vi fick även klappa på fåglarna. Arter som vi fick se vad bland annat Svarthetta, Svart och vit flugsnappare, Rödstjärt och Härmsångare. När den andra gruppen guidades av Helena fick den första gruppen leka på stranden. Trötta och varma gick vi tillbaka till bussen och åkte hem. Vilken härlig avslutning på naturskolan!

Vi har satt upp ett bildkollage från Falsterbobesöket i hallen, ta er gärna en titt!

Under fredagen arbetade vi vidare utifrån besöket på fågelstationen. Våra yngre barn fick rita och berätta om sina upplevelser från utflykten medan de äldre barnen fick samarbeta och göra mobiler av de sakerna som de hittat och samlat på stranden. Stenar och andra fynd hängde ner i gemensamma konstverk (finns att se på trädäcket). Vi tittade även igenom bilderna som vi tog så att barnen fick återberätta och kommentera sina erfarenheter.

På fredagen hade vi “Hela huset sjunger” på Fjärilen. Den här gången satt vi ute i trädgården i det fina vädret. Nu känns det verkligen att juni står för dörren.

Våra äldsta barn äter numera lunch och mellanmål i ateljén. Detta gör de tillsammans med de äldsta barnen på Grodan. Det är en efterlängtad möjlighet som de äldsta barnen i slutet på varje vårtermin får göra. Det är en förberedelse inför skolstarten och ett tillfälle för barnen att hitta nya konstellationer inför hösten. Det är en spännande process att lämna förskolans värld för att bli en del av förskoleklassen. Sorgligt för oss, men självklart ett stort steg för våra barn födda 2007.