Trädet – brottning och isexperiment

24 januari 2014

Hej!

Den här veckan har vi arbetat vidare med hästtemat. Vi läst böcker och tittat på program där vi har lärt oss mer om hästar och hur det kan fungera på en ridskola. Det finns verkligen många olika raser hästar som ser så olika ut när det gäller färg, storlek och kroppsbyggnad.

Barnen har fått testa på att brottas tillsammans med Johan som är hos oss ibland. Fokus låg på de principer om respekt, artighet och hänsyn som ingår i sporten. De fick testa på olika brottningslekar. Bland annat fick barnen turades om att efter de har skakat hand med varandra försöka vända varandra från magläge till ryggläge. Lekarna avslutades med handskakning med sin motståndare.

 

Brottning med Johan

Brottning med Johan

Brottning med Johan

Brottning med Johan

 

Vi har under veckan haft fokus på språket engelska då det pratas i Nordamerika, vilket ingår i vårt månadstema. Vi har sjungit på engelska och dansat en cowboyinspirerad dans där man bland annat lär sig kroppsdelar (arm, ben och huvud) på engelska. På samlingarna har vi även arbetet med färgerna på engelska. Barnen känner igen flera färger och ord, kul!

Våra barn födda 2008 har i veckan börjat med Bornholmsmodellen. Det är ett språkutvecklande material som är skolförberedande. Det är ett material som vi brukar arbeta med under vårterminen med våra barn som till hösten ska börja förskoleklassen.

På fredagen inledde vi ett naturvetenskapligt experiment. Barnen fick fylla gummihandskar med valfri karamellfärg, glitter och paljetter och sedan fylla upp med vatten. Handskarna ska vi låta ligga ute över helgen och på måndag undersöka närmre vad som har hänt med dem. Vi frågade barnen vad de trodde skulle hända. Barnen svarade: De torkar. De går sönder. De fryser och det blir stela. De blir is. De kommer panga för de stannar där så länge. De blir kalla, kallt vatten. De smälter. De blir isfrusna och sen snö. Smälter och blir iskalla. Röd och kall. Blir silvrig. På måndag följer vi upp och arbetar vidare med experimentet. Vad har hänt? Varför?

 

image

 

Det kalla januarivädret kräver att barnen har varma kläder på sig så att vi kan vara ute. Gärna lager på lager (t.ex fleecetröja och fleecebyxa), halskrage och flera vantar (också några tjocka) och mössor. Gummistövlar blir på tok för kallt. Vissa dagar är vi ute flera timmar och det är viktigt med alternativ, så att barnen kan välja och anpassa sina kläder efter nederbörd, vind och aktivitet. Vi får hoppas på kallt väder ett tag till så att vi kan arbeta vidare med vattenmolekylens olika tillstånd. Barnen tycker det är spännande med is och gården brukar genomsökas efter isbitar.

Trevlig helg i kylan
önskar pedagogerna på Trädet

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *